خبرحرفه ای/طبق اعلام برخی از کارشناسان شرکت ایرانخودرو خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF7 بر روی خودروی سورنپلاس؛ موتور ارزان و قدیمیتر XU7P نصب کرده است، این تخلف که برآورد مالی بیش از 2هزار میلیارد تومانی را در پی دارد منجر به ورود خودکار شورای رقابت به مساله و احتمال اطلاع رسانی درباره آن در آینده شده است.
سپهر دادجوی توکلی ، سخنگوی شورای رقابت در گفت و گو با مهر درباره اقدام ایرانخودرو در تعویض موتور سورنپلاس گفت: این موضوع در حیطه کاری شورای رقابت به عنوان ناظر بر وزارت صمت قرار دارد و این شورا به موضوع ورود کرده است.
وی ادامه داد: شورای رقابت یک نهاد شبهقضایی است و با شکایت اشخاص و ارائه مستندات به موضوعات ورود میکند. در برخی موضوعات هم به عنوان ناظر به صورت خودکار ورود میکند که بحث اخیر درباره سورنپلاس از همین دست موضوعات است. نتیجه بررسیهای شورای رقابت در برخی پروندهها در صورت لزوم اطلاعرسانی میشود و در مورد این موضوع هم احتمالاً این اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت.
گفتنی است مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی هم پیش از این در واکنش به این تخلف گفته بود که در اولین جلسه کمیسیون در این خصوص با دعوت از مدیران ایرانخودرو از آنها توضیح خواهد خواست. وی همچنین اعلام کرده بود که مجلس حتماً به موضوع قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود میکند و این مسئله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع دادهایم و خواستار این شدهایم که فضای موجود را برهم بزند.
تولید سورن پلاس EF۷ متوقف نشده است!
تغییر موتور سورن پلاس از EF۷ به XU۷P مصداق بارز تغییر در خودرو و در نتیجه تخلف شرکت ایرانخودرو است. این تغییر موتور به هیچ وجه جنبه فنی ندارد چون موتور EF۷ هم اکنون بر روی خودرو ریرا به عنوان جدیدترین و گرانقیمتترین خودروی ملی محصول ایرانخودرو نصب شده است. همچنین اینکه به جای موتور EF۷ بر روی سورنپلاس همان موتوری که بر روی وانت آریسان نصب شده برای این محصول هم تعبیه شود تخلف محرز و شیطنت اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریالی است و امیدواریم شورای رقابت طرف مصرف کننده را گرفته و برخورد به گونهای نباشد که مردم متضرر شوند.
شرکت ایرانخودرو بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF۷ بر روی خودروی سورنپلاس موتور ارزان و قدیمیتر XU۷P نصب کرده است. اختلاف قیمت این دو موتور حدود ۷۰ میلیون تومان است و طبق برآوردها ایرانخودرو با این تخلف بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سود به جیب زده است چون حدود ۳۰ هزار نفر به جای سورنپلاس EF۷ سورنپلاس XU۷P تحویل گرفتهاند.
در همین خصوص جمال علیزاده قمشهای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ درباره تخلف ایرانخودرو به خبرگزاری مهر گفت: تغییر موتور به هیچ وجه در حوزه تغییر استانداردها نیست؛ مگر آنکه یک موتور نتواند استانداردهای آلایندگی را پاس کند که در شرایط فعلی و با وجود محدودیتهای جدی در تعدد موتور، این موضوع مطرح نیست. جدای از این، تغییر موتور سورنپلاس تحویلی نسبت به آنچه ثبت نام شده است، تغییر از یک موتور جدیدتر با استاندارد بالاتر به موتور قدیمی، معیوب و پرایراد رخ داده است. اگر بحثی هم از منظر استانداردهای آلایندگی برای موتورهای این شرکت مطرح باشد، موتور xu۷، موتور مشترک بین وانت آریسان و سورن به اصطلاح ایرانخودرو ارتقا یافته، با اولویت بالا بایستی از رده خارج شده و موتورهای جدیدتر و واقعاً بهینه (!) جایگزین آن شوند.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال خودروساز به هیچ وجه مجاز به تغییر موتور بدون اطلاع و اجازه از مشتریان نیست. این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا ایرانخودرو در زمان ثبت نام و قرعهکشی، مشخصات کامل سورنپلاس را اعلام و صراحتاً نصب موتور EF۷ را اعلام کرده است یا خیر هم گفت: بله طبق کاتالوگی که برای تنها نمونه موجود از سورن پلاس با سر کد ۵۷۵ در اسفند ۱۴۰۱ بر روی سایت این شرکت قرار گرفته، موتور این محصول از نوع EF۷ معرفی شده و غیر از سرکد ۵۷۵ هیچ سورن پلاس دیگری وجود خارجی نداشته است.
علیزاده قمشهای در پاسخ به اینکه به هر حال خودروساز مجاز به ایجاد تغییرات در تجهیزات و امکانات خودرو است و این را در همان اطلاعیه اعلام کرده است؛ گفت: این موضوع برای تغییر امکانات مثل بازکن درب صندوق از داخل و دیگر امکانات رفاهی صدق میکند کما اینکه در محصول جدید با سر کد ۵۸۴، دوربین دنده عقب، مانیتور، رینگ آلومینیومی و بسیاری از موارد که آپشن نامیده میشود هم حذف شده است اما موتور و سیستم انتقال قدرت به هیچ وجه جزو این موارد نیست.