معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اساس قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ ، کارگروه ملی آلودگی هوا به طور مداوم برگزار می شود، در دولت چهاردهم تاکنون چهار جلسه برگزار شد که اولین جلسه آن مروری بر قانون و وظایف دستگاه ها بود، سه جلسه بعدی وضعیت آلودگی کلانشهرهای مختلف را بررسی کردیم، تفاوتی که جلسات امسال نسبت به سال های گذشته دارد این است که شهرها و آلاینده ها را اولویت بندی و از آلوده ترین شهرها شروع کردیم.
صدیقه ترابی افزود: بر این اساس ۵ کلانشهر اصفهان، تهران، اراک، مشهد و البرز را انتخاب کردیم که به ترتیب از نظر میزان آلایندگی در صدر روزهای ناسالم قرار دارند، البته اهواز را با جدیت مد نظر داریم چون این شهر در سه سال گذشته بیشترین آلودگی هوا را داشته به طوری که در این مدت ۵۵ درصد از روزهای اهواز به طور متوسط ناسالم بوده است.
وی اظهار داشت: بر اساس قانون هوای پاک قانون تمام دستگاه های مرتبط با این موضوع مشخص شده است اما بررسی ها نشان داد که این فعالیت ها پراکنده صورت می گیرند و متمرکز و هدفمند انجام نشده اند به همین منظور در اجرای فعالیت ها ابتدا بر روی ۵ شهری که بیشترین آلودگی را دارند متمرکز شدیم و با توجه به منابع آلاینده در این شهرها راهکار ارائه کردیم.
وی ادامه داد: بر این اساس وضعیت کلانشهرهای اراک، اصفهان و اهواز را در کارگروه ملی آلودگی هوا که با حضور محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان دستگاه های اجرایی برگزار شد، مطرح کردیم و مهمترین دلایل آلایندگی این شهرها مورد بررسی قرار گرفت.
ترابی گفت: برای آلودگی هوا ۲ دلیل اصلی وجود دارد، یکی منابع متحرک و دیگری منابع ساکن، منابع متحرک مانند وسایل نقلیه از جمله خودروها و موتورسیکلت ها هستند که عمدتا بحث فرسودگی آنها و ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح است، بنابراین بر روی شهرهایی که دلیل اصلی آلودگی آنها منابع متحرک هستند، متمرکز شدیم و مصوبات مربوط به آنها را به این سمت بردیم، منابع ساکن هم شامل صنایع و نیروگاه ها هستند و شهرهایی که در راستای فعالیت این منابع بیشترین سهم آلایندگی را دارند نیز مشخص و مصوبات مربوط به آنها را به این محوریت تصویب کردیم.
وی افزود: بعد از بررسی وضعیت هوای تهران و مشهد متوجه شدیم که بیشترین دلیل آلودگی این شهرها مربوط به منابع متحرک است بنابراین اولویت بندی مصوبات به سمت اسقاط خودروهای فرسوده رفت و تاکید شد که اجرای آن در دستور کار قرار گیرد بنابراین تمرکز اسقاط خودرو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را در کشور در ۲ شهر تهران و مشهد متمرکز کردیم.