به گزارش خبر حرفه ای کاپیتان حسین خانلری مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در پاسخ به این سوال که با وجود این ظرفیتها، چرا هنوز از همه پتانسیلهای این صنعت بهطور کامل استفاده نشده است، گفت: دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. تحریمها یکی از موانع مهم هستند، اما علاوه بر آن، فرسودگی ناوگان هوایی نیز یک چالش جدی محسوب میشود.
وی بیانداشت: میانگین عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است که این امر باعث افزایش هزینههای عملیاتی، کاهش بهرهوری و کاهش سطح خدمات میشود؛ برای حل این مشکل، نیاز به سرمایهگذاری گسترده در نوسازی ناوگان داریم.
مدیرعامل هما درباره راهکار برنامه توسعه هفتم برای برای برونرفت از این چالشها، گفت: یکی از مهمترین محورهای برنامه توسعه هفتم، تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت هوانوردی است.
تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی برای توسعه صنعت هوایی در برنامه هفتم توسعه
وی اظهارداشت: با جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی، میتوان ناوگان را نوسازی کرد، زیرساختهای فرودگاهی را بهبود بخشید و سطح خدمات را ارتقا داد؛ این اقدامات به توسعه پایدار صنعت هوانوردی و افزایش بهرهوری آن کمک خواهد کرد.
به گفته خانلری، حملونقل هوایی نهتنها زمان سفر را کاهش میدهد، بلکه یک خدمت بدون جایگزین برای تسهیل تجارت و گردشگری است.
وی تصریحکرد: توسعه این صنعت موجب افزایش جذب سرمایهگذاری، رونق گردشگری و بهبود روابط تجاری بینالمللی خواهد شد. اگر از ظرفیتهای این حوزه به درستی استفاده کنیم، میتوانیم در مسیر رشد اقتصادی پایدار و شکوفایی کشور گام برداریم.
مدیرعامل هما ابراز امیدواری کرد با برنامهریزی درست و حمایتهای لازم، بتوانیم صنعت هوانوردی را به جایگاه شایسته آن برسانیم. این صنعت نهتنها در رشد اقتصادی، بلکه در توسعه ارتباطات بینالمللی و بهبود کیفیت زندگی مردم نیز نقش بسزایی دارد.