خبر حرفه‌ای
خبر حرفه‌ای
چهارشنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۴
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
فرهنگ، هنر، ایثار

بسته شدن پرونده سینما در ۱۴۰۳ با ۱۹۰۰ میلیارد تومان فروش

خبر حرفه ای/ با آغاز نمایش فیلم‌های نوروزی در سینماها، اکران سال ۱۴۰۳ با ۱۹۰۰ میلیارد تومان فروش، حدود ۳۴ میلیون نفر مخاطب و یکه تازی مطلق فیلم‌های کمدی به پایان...

کد خبر :5128 اسفند 8, 1403 4 دقیقه بخوانید

به گزارش خبر حرفه ای از ایسنا، اکران جریان اصلی سینما در سالی که رو به پایان است با نمایش حدود ۶۰ فیلم در سینماها دنبال شد. در میان این فیلم‌ها اگرچه گونه‌های متعددی به اکران درآمدند اما فیلم‌های کمدی چه در عرضه و چه در جذب مخاطب همانند سال گذشته در گیشه پیشتاز بودند.

از امروز، هشتم اسفندماه با تعویض فیلم‌ ها در سرگروه‌ها، هفت فیلم سینمایی جدید راهی اکران می‌شوند و به همین دلیل پرونده سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ را می‌توان بسته دانست؛ هرچند اکران بعضی فیلم‌ها در سئانس‌های محدودی ادامه پیدا می‌کند که در این میان فیلمی مثل «هفتاد سی» را بنا به شرایطی که در زمان شروع اکران داشت، باید استثناء دانست و این فیلم فعلا سانس‌های زیادی را در اختیار دارد.

البته «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری، پرفروش‌ترین فیلم ۱۴۰۳ نیز محسوب می‌شود و این فیلم که از آذرماه امسال روی پرده سینماها رفت تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۲۱ هزار نفر تماشاگر داشته و به فروش ۳۲۷ میلیارد تومان رسیده است.

گرچه این فیلم در ظاهر فروش بیشتری نسبت به «فسیل»، فیلم پرفروش سال ۱۴۰۲ دارد اما در جذب مخاطب رتبه پایین‌تری ازآن و حتی از فیلم دوم سال گذشته (هتل) دارد. در سال ۱۴۰۲ «فسیل» و «هتل» به ترتیب با ۷ میلیون و ۴۹۰ هزار تماشاگر و ۶ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر تماشاگر پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال بودند ولی امسال فیلم‌های اول و دوم جدول شرایطی متفاوت‌تر دارند.

در جدول فروش امسال سینما، پنج رتبه اول گیشه دربست در اختیار فیلم‌های کمدی است و پس از آن فیلم «مست عشق» حسن فتحی یک فاصله موقت در ردیف فیلم‌های کمدی ایجاد کرده و بعد از آن باز هم فیلم‌های رده هفتم و هشتم جدول فروش برای کمدی‌ها است.  

در واقع باید گفت در میان ۱۰ فیلم اول جدول فروش به غیر از «مست عشق» و انیمیشن «ببعی قهرمان» دیگر فیلم‌ها جزو آثار کمدی سینما در سال ۱۴۰۳ بودند.

فیلم‌های کمدی رتبه‌های دیگر جدول فروش را هم به تناوب پر کرده‌اند اما نتوانسته‌اند موفقیت چندانی کسب کنند و برهمین اساس برخی کارشناسان معتقدند میزان استقبال مردم از فیلم‌های کمدی رو به افول است. البته این تحلیل بیشتر مربوط به جماعت سینمارویی می‌شود که در دو، سه سال گذشته با انتخاب فیلم‌های کمدی، موج کمدی‌سازی را در سینما رواج داد وگرنه بسیاری از اهالی سینما و سینماداران براین باورند که جمعیت قابل توجهی از سینمادوستان چند سالی است که با سینما قهر کرده‌اند و اگر فیلم‌های غیرکمدی و باکیفیت اکران می‌شد حتما جریان دیگری بر سینما حاکم می‌شد.

فاصله نجومی مخاطب ۳۳ میلیونی ۱۴۰۳ با  مخاطب ۸۰ میلیونی دهه ۶۰

با این وجود، برای تماشای حدود ۶۰ فیلمی که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون در سینماها اکران شده‌اند، ۳۳ میلیون و ۹۷۱ هزار نفر بلیت خریده‌اند که رقم کلی فروش این فیلم‌ها هم به ۱۹۰۲ میلیارد تومان رسیده است.

تعداد تماشاگر ۳۳ میلیونی سینما نسبت به افت مخاطبی که در چند سال گذشته پس از شیوع کرونا و حوادث اجتماعی و سیاسی تجربه شد، قابل توجه است اما هنوز فاصله زیادی با مخاطب ۸۰ و ۸۱ میلیونی سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۹ دارد آن هم در زمانی که جمعیت کشور با الان قابل مقایسه نبود.  

فیلم‌هایی با بیشترین و کمترین بلیت فروخته شده 

در میان فیلم‌هایی که در این ۱۲ ماه روی پرده بودند، ۶ فیلم درآمدی بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان به دست آوردند و ۱۶ فیلم درآمدی بین ۹۱ تا ۱۰ میلیارد تومان کسب کردند.  همچنین ۱۷ فیلم کمتر از ۱۰ میلیارد تومان فروش داشتند و در انتهای جدول هم سه فیلم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بلیت فروختند.

بیشترین و کمترین تماشاگر را کدام فیلم‌ها دارند؟

اما اگر بخواهیم آمار گیشه را بر اساس تعداد تماشاگر محاسبه کنیم، فقط یک فیلم یعنی همان «هفتاد سی» بیشتر از پنج میلیون نفر مخاطب داشته و دو فیلم «تگزاس۳» و «زودپز» هم حدود چهار میلیون  نفر تماشاگر داشتند. هفت فیلم دیگر جدول اکران امسال بین یک میلیون تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را به سینما کشاندند و باقی ۵۰ فیلم دیگر ، تماشاگرانی کمتر از یک میلیون نفر داشتند. در این بین تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها حتی ۱۰۰ هزار بلیت هم نفروختند.

این ارقام برای فیلم‌های اکران شده در حالی ثبت شده که در یک نگاه کلی کاملا مشهود است، اوضاع سینما فقط برای چند فیلم و یک گروه خاص به خوشی سپری شده است. البته وضعیت فروش سینما جدا از بررسی آماری و عددی، به تحلیل جامع و کارشناسانه نیاز دارد ولی به نظر می‌رسد اگر حتی یکی از فیلم‌های توقیفی سینما که سر از کانال‌های تلگرامی و پلتفرم‌های اینترنتی درآوردند، روی پرده سینما اکران می‌شد، شرایط برای اهالی سینما و سینماداران متفاوت‌تر بود و کارنامه سینما را با صفت‌های مثبت‌تری می‌شد سنجید.

برچسب ها:

خبر حرفه ایسینمافروش
تبلیغ first home ads
تبلیغ second home ads
تبلیغ third home ads

اخبار پیشنهادی

فرزین: ذخایر طلای ایران در شرایط مطمئن است
تتلو مشمول عفو معیاری اخیر نمی‌شود
بررسی ابهامات ۹ همت وام به شرکت‌های دارویی
رشد ۴۷ درصدی صادرات کالا از بندر انزلی
ترامپ:حمله به قطر دیگر رخ نخواهد داد
جایگزینی ۱۰۰ هزار بخاری‌ کم‌ مصرف توسط نهادهای حمایتی
کالاس: توافق ایران و آژانس، گامی سرنوشت‌ساز برای دیپلماسی هسته‌ای است
افزایش ۴۵ درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی ابلاغ شد

ویدئو

مراحل ماه گرفتگی شامگاه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴

آغاز آبرسانی به شهر سیب از سد ماشکید علیا در سیستان و بلوچستان

جلوه هایی از تلاش شبانه روزی برای انتقال آب سد طالقان به هشتگرد ، کرج و سپس تهران

اقامه نماز ظهر در صحن غدیر حرم مطهر رضوی در سالروز شهادت امام رضا علیه السلام

پیاده روی زایران از نیشابور تا حرم مطهر رضوی

مهران، مرز عاشقان از فراز آسمان

پویش های سازمان راهداری برای ارتقای ایمنی مسافران اربعین

گزارش تصویری

اینفوگرافی و توضیحات وزیر نیرو در صحن علنی مجلس درباره ناترازی برق

گزارش تصویری از وضعیت مخزن رو به خشکی سد لتیان

حال و هوای مشهد مقدس در روزهای پایانی ماه صفر

گزارش تصویری پیاده‌روی زائران از نیشابور تا حرم مطهر رضوی

اینفوگرافی: خبر خوش وزیر اقتصاد درباره FATF

وضعیت نامساعد ذخیره آبی سد امیرکبیر (کرج)

اینفوگرافی: توصیه های کاربردی برای پیاده روی اربعین

خبر حرفه‌ای
 

پایگاه خبری “خبرحرفه ای” رسانه ای مستقل ، اصیل و بهره مند از تجربه خبرنگاران حرفه ای و فعال و تلاشگر در فضای کنونی رسانه ای کشور است که با رعایت اصول صحت ، دقت و سرعت برای آگاهی بخشی به مخاطبان با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی تلاش می کند.

لینک‌های پرکاربرد

  • بورس تهران
  • نرخ ارز بانک مرکزی
  • نرخ طلا و ارز بازار آزاد
  • اتحادیه طلا و جواهر تهران

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری خبر حرفه‌ای است. بازنشر مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است.