خبر حرفه‌ای
خبر حرفه‌ای
یکشنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۴
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
انتخاب سردبیرفرهنگ، هنر، ایثاریادداشت
علیرضا رحیمی

 لمپن‌های رسانه‌ای عصر دیجیتال؛آیینه‌های جیبی که حقیقت را بی‌رحمانه حراج می کنند  

خبر حرفه ای/علیرضا رحیمی؛کارشناس ارشد علوم ارتباطات و فعال در عرصه رسانه و روابط عمومی با ارسال یادداشتی به خبر حرفه ای نوشت:   امروز، در عصری که گوشی‌های هوشمند نقش آیینه‌های جیبی مارشال...

کد خبر :19253 آبان 29, 1404 3 دقیقه بخوانید

خبر حرفه ای/علیرضا رحیمی؛کارشناس ارشد علوم ارتباطات و فعال در عرصه رسانه و روابط عمومی با ارسال یادداشتی به خبر حرفه ای نوشت:

 

امروز، در عصری که گوشی‌های هوشمند نقش آیینه‌های جیبی مارشال مک‌لوهان، واضع “دهکدهٔ جهانی”، را بازی می‌کنند، لمپن‌های رسانه‌ای با مهارت در تخریب و فریب، و گذاشتن سنگ‌قبر بر اخلاق رسانه‌ای، حقیقت را همچون کالایی به حراج می‌گذارند. آیینه‌های ترک‌خورده‌ای که به‌جای آگاهی‌رسانی، با هیاهوسالاری و لایک‌نگاری، وارونه‌نمایی خود را بر حقیقت تحمیل می‌کنند تا با فشار احساسی، بر عقل و منطق غلبه کنند.

 

بیش از پانصد سال از روزی که «یوهانس گوتنبرگ ‌(۱۳۹۸ – ۱۴۶۸ م)» صنعت چاپ (1456 میلادی) را اختراع کرد، می‌گذرد. چاپ، اطلاع و آگاهی را از انحصار نخبگان و طبقات خاص خارج کرد و آن را به متن جامعه آورد. زمانی نگذشت که رسانه‌هایی موسوم به زرد سر برآوردند؛ همان‌هایی که حقیقت را همچون طلا وزن می‌کردند و می‌فروختند.

 

چند قرن بعد، با اختراع رادیو و تلویزیون، مسیر اطلاع‌رسانی روزبه‌روز کوتاه‌تر و پرشتاب‌تر شد و امروز، در عصر دیجیتال و با ظهور اینترنت و شبکه‌های مجازی، خبر تنها با لمس چند دکمه، به انبوهی از مخاطبان می‌رسد.

 

امروز، در میانِ گردوغبارِ دنیای مجازی، بخشی از آیینه‌های جیبی ترک برداشته‌اند و رسالتِ اصلی‌ خود را فراموش کرده‌اند. آنان با روایت‌پردازی ساختگی و تصویرسازی‌ سفارشی، پرده بر حقیقت می‌کشند و اخلاقِ رسانه‌ای را زیر پا می‌گذارند. بازیگرانِ این میدان تازه، نه روزنامه‌نگارند و نه کنشگر اجتماعی؛ لمپن‌های رسانه‌ایِ عصر دیجیتال‌اند‌، بی‌نوایانی که از حاشیه به متن نفوذ کرده‌اند تا حقیقت را قربانیِ زیاده‌خواهی خود کنند.

 

لمپنِ رسانه‌ای، نه فهمِ اجتماعی دارد، نه وجدانِ عمومی و نه شعورِ تحلیل. مأموریتش ضدِ آگاهی و شفافیت است و پیامش جز هیاهویی تهی و بی‌هویت، معنای دیگری ندارد.

 

لمپنِ رسانه‌ای، نه اهلِ تحقیق است و نه اهلِ پرسش؛ فقط حمله می‌کند. برای او، «لایک» جایِ «ادراک»، «کلیک» جایِ «آگاهی»، و «تعدّد» جایِ «تعهّد» را گرفته است. با دوربینش، به‌جایِ نگریستن، شکار می‌کند، و قلم و زبانش، به‌جایِ تحلیل و تبیین، زخم می‌زند؛ تا همان قلمی که خداوند به آن سوگند یاد کرده است را بی‌حرمت سازد.

 

لمپنِ رسانه‌ای، حتی وقتی از محرومیت می‌نویسد، در پیِ سکه و ترافیکِ لایک است؛ و آن‌گاه که از درد سخن می‌گوید، قصدِ هم‌دردی ندارد. این جماعت چنان در خود و در خودنمایی غرق شده‌اند که نمی‌دانند رسانهٔ بی‌اخلاق، بی‌اعتبار است و سلاحی علیهِ عقلِ جمعی است که مغزِ آگاهی را نشانه رفته است.

 

لمپنِ رسانه‌ای، زبان و صدای مردم نیست؛ پژواکِ اتاق‌های تاریکی است که مأموریت‌ش را در پشتِ درهای بسته امضا می‌کند. در ایل نیز، هرچند به‌ندرت، روباهی پیدا می‌شود که برای فریفتنِ بره‌های نارس، لباسِ چوپان بر تن می‌کند، اما مردمِ دانای ایل، تفاوتِ میانِ زوزه و آوا را خوب می‌شناسند؛ همان‌گونه که، صدایِ دروغ را از صدایِ حقیقت جدا می‌سازند.

 

لمپنِ رسانه‌ای همان تریبونی است که شأنِ تریبون را نمی‌داند و در افکارِ عمومی بی‌اعتبار است، زیرا حقیقتی را که در نگاه مردم دارای ارزش و اعتبار است، به پایِ تخریب، باج‌گیری و قدرت‌نمایی قربانی می‌کند. ممکن است خبرنگار یا مدیرِ رسانه در فضای مجازی باشد؛ اما کنشِ رسانه‌ای‌اش بر پایهٔ غوغاپراکنی، هیاهوسالاری و لایک‌نگاری بنا شده است.

 

به تعبیر جامعه‌شناختی، او از «فرهنگِ لمپنی» به میدانِ رسانه کوچ کرده است؛ کنشگری بی‌اخلاق، آلوده و بی‌ریشه که ابزارِ آگاهی‌رسانی را به سلاحی برای حمله یا دفاع، در برابر گرفتن امتیاز بدل کرده است؛ سلاحی که هیچ نسبتی با رسالت و مسئولیتِ رسانه ندارد. او با چماقِ «خبر و تخریب» در پیِ دیده‌شدن است، غافل از آن‌که ناظرِ بی‌انتها بر هر چیز آگاه و بینا است. شاید روزی، وجدانِ خفتهٔ لمپن‌های رسانه‌ای نیز بیدار شود، پیش از آن‌که در گورِ فراموشی فرو روند.

 

پی‌نوشت:

مارشال مک‌لوهان (۱۹۱۱ – ۱۹۸۰) در کتاب آیینه‌های‌جیبی، رسانه‌ها را آیینه‌ نیرومندی می‌داند که بازتاب‌دهندهٔ ابعاد گوناگونِ زندگی و محیط پیرامون ما هستند؛ آیینه‌هایی که هر لحظه با شتاب، پیام‌ها را به انبوهی از مخاطبان می‌فرستند.

 

اصل یادداشت در منبع زیر موجود است:

https://eitaa.com/ilnews

برچسب ها:

خبر حرفه ایعلیرضا رحیمییادداشت
تبلیغ second home ads
تبلیغ third home ads

اخبار پیشنهادی

پیامدهای بزرگ اقتصادی و محیط‌زیستی با صرفه‌جویی‌های کوچک در مصرف گاز
سدهای پایتخت از خروج از مدار نجات یافتند
خروج گنبد سلطانیه از فهرست میراث جهانی صحت ندارد
بورس پاییز را سبزپوش پایان برد
پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی
رشد ۱۴ درصدی صادرات ایران به ترکیه
هشدار توانیر نسبت به خروج نیروهای متخصص از صنعت برق
هالند از رکورد گلزنی کریستیانو رونالدو گذشت

ویدئو

رییس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به خبر حرفه ای:

خیلی کشورهای دنیا بارورسازی ابرها را متوقف کرده اند+فیلم

مدیرعامل راه آهن:

برقی سازی خط ریلی تهران- مشهد نهایی شد+ فیلم

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی خبرداد:

بازگشت وضعیت پروازهای عبوری به قبل از جنگ 12 روزه+ فیلم

در نشست خبری مشترک رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل هما مطرح شد:

واردات ۸ هواپیمای جدید و بدهی ۱۵ میلیون دلاری هما

مدیر روابط عمومی شرکت آب نیرو در همایش روز ملی سد و نیروگاه برق آبی خبرداد:

تدوین تاریخ شفاهی صنعت برق آبی با مشارکت وزیران و مدیران ارشد ۳۶ سال گذشته

روایت صدا و سیما از اشتغالزایی در دل کویر با آبخیزداری

آموزه های قرآنی (۵)-بررسی اعجاز علمی قرآن کریم

گزارش تصویری

ثبت دو اقلیم کویری و زمستانی حدفاصل تهران تا مشهد

افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه ظرف نیم ساعت!

گزارش تصویری از گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب ایران

سقف تعهدات و قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

وزارت نفت منتشر کرد:

از طرح جدید بنزین بیشتر بدانیم

قیمت سکه و انواع ارز در سطح شهر تهران(چهارم آذرماه ۱۴۰۴)

نشست تخصصی ترویج خرد و فرهنگ ایرانی در داستان پردازی بومی

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر حرفه‌ای
 

پایگاه خبری “خبرحرفه ای” رسانه ای مستقل ، اصیل و بهره مند از تجربه خبرنگاران حرفه ای و فعال و تلاشگر در فضای کنونی رسانه ای کشور است که با رعایت اصول صحت ، دقت و سرعت برای آگاهی بخشی به مخاطبان با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی تلاش می کند.

لینک‌های پرکاربرد

  • بورس تهران
  • نرخ ارز بانک مرکزی
  • نرخ طلا و ارز بازار آزاد
  • اتحادیه طلا و جواهر تهران

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری خبر حرفه‌ای است. بازنشر مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است.