ایجاد پروفایل انرژی برای هر ایرانی
خبر حرفه ای/رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: بر اساس بسته پیشنهادی برای رفع ناترازی انرژی در کشور، یک پروفایل انرژی برای هر فرد در نظر گرفته شده و همه اشتراکات مانند آب، برق و گاز در آن مشخص و...
محمدمحسن صدر در گفتگو با ایسنا توضیح داد: یک پروژه مهمی که در دستور کار قرار دارد، ناترازی انرژی است و وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات برنامه ملی رفع ناترازی انرژی را با کمک وزارت نفت، نیرو و سازمان برنامه بودجه پیشنهاد دادند تا با استفاده از ابزارهای هوشمند و سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای هر فردی یک پروفایل انرژی درست شود و همه اشتراکات آب، برق و گاز و موارد دیگر در حوزه انرژی، مرتبط با پروفایل گفته شده، مشخص شود تا افراد تکلیف خود را بدانند و در آن اعتبار انرژی به افراد داده شود.
وی ادامه داد: بر این اساس افرادی که به میزان مصرفشان از اعتبار انرژی استفاده میکنند، میتوانند مازادش را در بازار عرضه کنند. یعنی اگر کسی صرفهجویی کرد، از محل صرفهجویی درآمدی برای او ایجاد میشود و شخصی هم که مازاد مصرف دارد، میتواند از بازار آن را بگیرد. با این روش پیشبینی ما این است که هم مردم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه جویی کنند و هم سامانههای دیگری که برای صنایع درنظر گرفتهایم بین ۲۵ تا ۳۵ درصد صرفهجویی ایجاد کنند.
درحال حاضر شاید بسیاری از سازمانهای ما به بلوغ کافی نرسیده اند، اگرچه در این سالها اتفاقات خوبی رخ داده اما باید در این زمینه به آنها کمک کنیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تأکید کرد: بسته کاملی پیشنهاد دادهایم و در حال پیشبرد آن هستیم و امیدواریم هرچه زودتر سامانههای مربوطه و در نتیجه آ حکمرانی داده برقرار شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده یکی از پروژههای ما ایجاد فریم ورک استاندارد یا چارچوب استاندارد تولید نرمافزار یا توسعه نرمافزار در کشور است، تاکید کرد: درحال حاضر استاندارد یکپارچه را نداریم و برخی از کشورهای دنیا که متولی هستند، این کار را انجام دادند؛ این چارچوب هم در دستور کار قرار گرفته و مقدماتش را فراهم میکنیم که درصورت پیادهسازی بهای تمام شده تولید نرمافزار پایین میآید و هم زمان تولید نرمافزار به شدت کاهش پیدا میکند چون بیشتر کدهای رایج و مشترک را در یک جایی بارگذاری میکنیم و افراد میتوانند آن را دانلود و استفاده کنند.
معاون وزیر ارتباطات امنسازی و صیانت از دستگاهها را از دیگر تکالیف اساسی سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان و تصریح کرد: این موضوع یکی از احکام برنامه هفتم توسعه است؛ براساس ماده ۱۰۳ بند الف آن، تکالیفی داریم که در معاونت امنیت سازمان فناوری اطلاعات برنامهریزیهای خوبی انجام و شاخصها مشخص شده که طبق شاخصها دستگاه را ارزیابی میکنیم و با کمک خودشان، کاربرها یا اپراتورهای امنیت خصوصی خدمات امنیتی را به آنها ارائه میدهیم که خیالمان راحت شود به طور مثال دستگاهها در وضعیت امنی قرار دارند.
وی در ادامه بر حمایت از بخش خصوصی و همکاریهای انجام شده تاکید و اظهار کرد: منابع دولت محدود بوده و بخشخصوصی هم بخشی از توان حاکمیت و اجرایی کشور است که حتما باید به کار گرفته شود و کارها را نسبت به بخش دولتی راحتتر انجام میدهد. ما در دو گام تلاش میکنیم از این بخش مانند طرحریزی، برنامهریزی، ارزیابی و نظارت استفاده کنیم؛ به عبارتی فرآیندهای خود مانند ارزیابی مراکز داده دولتی، ارزیابی محصولات نرمافزاری و حوزه امنیت را عمدتاً با بخش خصوصی انجام دادهایم و در حال انجام هستیم و این وظیفه را بیشتر به آن سمت میبریم.
وی در این باره توضیح داد: در این راستا تفاهم نامهها و قراردادها و امکاناتی را برقرار میکنیم که سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و کمیسیونهای ذیل اتاق بازرگانی یا سایر بخشهای خصوصی، از طریق فراخوان میآیند و در پروژههای بزرگ مانند ابر دولت مشارکت میکنند. بنابراین در همه ابعاد یا برنامههایی که در سازمان فناوری اطلاعات داریم، با تکیه بر بخش خصوصی که اهلیت انجام کار را داشته باشند، پیش میرویم.
صدر با اشاره به موانع موجود در پیشبرد پروژه دولت هوشمند گفت: مسئله اول بلوغ سازمانی است؛ در حال حاضر شاید بسیاری از سازمانهای ما به بلوغ کافی نرسیدهاند اگرچه در این سالها اتفاقات خوبی رخ داده اما باید در این زمینه به آنها کمک کنیم. همچنین باید مقاوت دستگاه را کم کنیم؛ به طور مثال ممکن است برخی دستگاهها در پروسه الکترونیکی کردن خدمت موانعی مانند عدم وجود نیروی متخصص کافی داشته باشند که باید به این موارد توجه کنیم.
او ادامه داد: در زمینه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم باید گفت که استقبال خوب است و نزدیک ۵۹ میلیون کاربر ایرانی از آن استفاده و تا به حال به آن مراجعه کردهاند که این بیانگر روند خوب آن است و تکمیل خدمات باعث میشود، ادامه روند آن رو به رشد باشد. اما اینکه چه سازمانهایی پیشتاز هستند و توانستهاند خدمات خود را ارائه بدهند، باید گفت برخی دستگاهها مانند آموزش و پرورش، تأمین اجتماعی و مالیات خدماتشان پرتکرار است و مردم به آنها بسیار رجوع میکنند و از طریق این پنجره جزو چندتای اول هستند اما ما یک رتبهبندی سالیانه هم داریم که در آینده اعلام میشود.

