بازگشت وضعیت پروازهای عبوری به قبل از جنگ 12 روزه+ فیلم
خبرحرفه ای/مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی از بازگشت وضعیت پروازهای عبوری برفراز کشورمان به شرایط قبل از جنگ 12 روزه خبرداد و گفت: البته این بازگشت به دلایل امنیتی به سرعت انجام نگرفت و...
خبرحرفه ای/مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی از بازگشت وضعیت پروازهای عبوری برفراز کشورمان به شرایط قبل از جنگ 12 روزه خبرداد و گفت: البته این بازگشت به دلایل امنیتی به سرعت انجام نگرفت و بحثهای ایمنی و کنترلهای زیادی از طرف شرکتهای بین المللی وجود داشت اما امروز می توانیم بگوییم به نقطه ای مانند سال گذشته از لحاظ پروازهای عبوری رسیده ایم.
به گزارش خبرحرفه ای محمد امیرانی روز دوشنبه در نشست خبری دومین روز از نهمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و لجستیک در محل مصلی تهران افزود: این شرایط موجب شد که دو تا سه ماه درآمدهای شرکت فرودگاه ها دچار خلل زیادی شد.
همچنین به گزارش ایرنا وی با بیان این که این شرکت از بهمن ماه ۱۴۰۳ تاکنون ۱۵.۵ همت درآمد داشته که ۷۳ درصد آن از طریق راههای هوایی و کنترل ترافیک پروازهای عبوری و مابقی از ارائه خدمات در فرودگاههای به دست آمد، خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که وزیر راه و شهرسازی بر عهده ما گذاشت اقتصادی کردن فرودگاهها بود، این در حالیست که از ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاهها در سال گذشته ۵۵ فرودگاه زیانده بود و اقتصادی کردن آنها با توجه به شبکه پروازی فعلی کشور کار دشوار است.
امیرانی ادامه داد: در جهان امروز اقتصادی کردن فرودگاههایی که کمتر از یک میلیون نفر مسافر در سال داشته باشند، دشوار است و ۸۰ درصد فرودگاههای ما نیز زیر یک میلیون نفر در سال مسافر دارد؛ لذا نیازمند برنامه و کمک هستیم.
وی گفت: مطابق برنامه هفتم پیشرفت آیین نامه واگذاری مدیریت فرودگاهها را به تایید هیات وزیران رساندیم و بر اساس آن میتوانیم برخی فرودگاهها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون در حال احصای این فرودگاهها هستیم و تا پایان سال تلاش میکنیم حداقل دو فرودگاه را به بخش خصوصی واگذار کنیم. در عین حال فرودگاههایی که متقاضی نداشته باشند، به مناقصه گذاشته میشوند. همچنین مدلهای bot، بهرهبرداری از ترمینالها و غیره نیز همچنان در دستور کار خواهد بود.
امیرانی خاطرنشان کرد: اولویت دیگر شرکت فرودگاهها، تجهیز فرودگاهها به سامانههای کمک ناوبری است. در این راستا هرچند تحریمها به عنوان یک مانع وجود دارد اما با تلاش و کوشش متخصصان و مدیران توانستیم استانداردهای مورد نیاز پروازی، تجهیزات ابزارآلات دقیق فرود، سیستمها، رادارها و غیره را تامین کنیم.
وی از نصب نخستین رادار بومی در فرودگاه اهواز خبر داد که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شده بود. همچنین نصب و خرید دو رادار دیگر در فرودگاه کشور، بهسازی باند یک فرودگاه مشهد، سیستمهای روشنایی باندها و سیستم های مخابراتی در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مهمترین نیاز فعلی را سیستم اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد در مدت ۶ ماه این مهم نهایی شده و شاهد انعقاد قرارداد آن باشیم.
وی دیگر اولویت این شرکت را نگهداشت نیروی انسانی و جلوگیری از مهاجرت آنان برشمرد و گفت: خوشبختانه حدود سه هفته قبل شرکت فرودگاهها مشمول قانون شرکتهای خاص شد و این مهم در شورای عالی حقوق و دستمزد نهایی شد و بر این اساس در پرداخت حق و حقوق پرسنل کیفی این مجموعه میتوانیم بهبودی را شاهد باشیم.
طرح توسعه فرودگاه مهرآباد
امیرانی ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص توسعه ترمینال فرودگاه مهرآباد گفت: یکی از مشکلاتی که عنوان میشود، تعدد ترمینالها و فاصله زیاد بین آنهاست. در این راستا در نظر داریم احداث یک ترمینال به صورت متمرکز را در دستور کار قرار دهیم.
وی بیان داشت: این مهم دو مشکل اساسی دارد که مورد نخست این است که ۹۰ هکتار از این اراضی متعلق به نیروی هوایی و ۹ هکتار دیگر در اختیار گمرک است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیش از این در معاونت حقوقی ریاست جمهوری صورت جلسهای به این منظور برگزار و مقرر شد ساختمانهای گمرک را در ازای ساختمانی که شرکت فرودگاهها در بزرگراه حکیم دارد تهاتر کنیم، با این حال تاکنون موفق به آمادهسازی این ساختمان نشدهایم و تخلیه ساختمانهای گمرک نیز انجام نشده است.
وی ادامه داد: در بحث ۹۰ هکتاری اراضی متعلق به نیرو هوایی نیز به دنبال توافق هستیم تا این اراضی را در اختیار بگیریم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها اظهار داشت: ساخت این پروژه حداقل ۵ سال به طول خواهد انجامید و ۵۰ همت هزینه ساخت آن میشود که بدون سرمایهگذار ممکن نیست.
وی همچنین در خصوص درآمد شرکت فرودگاهها، گفت درآمد این شرکت در سال گذشته ۱۳ همت بود، اما به دلیل وقوع جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و بسته شدن فرودگاههای کشور، درآمدهای ۹ ماهه امسال ما در همسنجی با پارسال ۱۰ درصد کاهش داشته است.
وی همچنین بیان داشت: بر اساس قانون احکام دائمی، شرکت فرودگاه موظف است که درآمدهای پروازهای عبوری را صرف زیرساخت فرودگاهها کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به کاهش درآمد شرکتها و همچنین جبران خسارتهای وارده به فرودگاههای آسیب دیده در جنگ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در همین راستا افزایش تعرفه خدمات فرودگاهی که از سال ۹۴ تاکنون اصلاح نشده را دستور کار داریم و امیدواریم از این طریق شاهد افزایش درآمد فرودگاهها باشیم.
رتبه بیست و هفتم ایران در دسترسی به فرودگاهها
وی اظهار داشت: مطابق استانداردهای جهانی، هر شخص باید در ۱۰۰ کیلومتری خود دسترسی به فرودگاه داشته باشد که از نظر این شاخص در جهان در رتبه ۲۷ هستیم.
امیرانی افزود: امروز ساخت فرودگاه در برخی مناطق کوهستانی در مقایسه با احداث تونل و عبور ریل قطار از آن، مستلزم هزینههای کمتری است. زیرساختهای فرودگاههای موجود کشور از ۸۰ سال قبل تاکنون ایجاد شده و این سرمایهای است که در اختیار داریم. با این حال باید راهکاری برای خدمتدهی بیشتر به مردم پیدا کنیم.
عدم تکمیل شبکه پروازی در کشور
وی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد پروازهای کشور از سه فرودگاه اصلی انجام میشود و این نشان دهنده آن است که شبکه پروازی ما کامل نشده است.
این مقام مسئول به فرودگاه بم اشاره کرد که در سال ۸۲ و زلزله بم، در یک روز ۱۶۶ صوتی پرواز از آن به منظور امدادرسانی به مردم انجام شد؛ بر این اساس باید سایر کمکهایی که یک فرودگاه میتواند به مردم انجام دهد را نیز لحاظ کنیم و در نظر داشته باشیم.
وی تصریح کرد: معتقدم مشکل از وجود فرودگاه در کشور نیست و به جای اینکه فرودگاهها را تعطیل کنیم، باید شبکه پروازیمان را کامل کنیم.


بدون نظر! اولین نفر باشید