خبر حرفه‌ای
خبر حرفه‌ای
یکشنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۴
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بانک بیمه بورس
  • تولید و تجارت
  • راه و مسکن
  • گردشگری و میراث فرهنگی
  • ورزش
  • سیاست و جهان
  • اجتماعی
  • فرهنگ، هنر، ایثار
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • همه اخبار
تیتر دوراه و مسکنویدئو
در نشست خبری مشترک رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل هما مطرح شد:

واردات ۸ هواپیمای جدید و بدهی ۱۵ میلیون دلاری هما

خبر حرفه ای/ مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبری مشترک با رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل ،بدهی خارجی این شرکت را 15 میلیون دلار اعلام کرد؛ رییس سازمان...

کد خبر :20831 آذر 24, 1404 8 دقیقه بخوانید

خبر حرفه ای/ مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبری مشترک با رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل ،بدهی خارجی این شرکت را 15 میلیون دلار اعلام کرد؛ رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرحرفه ای تعداد هواپیماهای تازه وارد به ناوگان هوایی کشور را 8 فروند ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبر حرفه ای ،کاپیتان عبدالحی با بیان اینکه ما در صف اول تحریم ها قرار داریم، افزود:در حال حاضر  ۲۰ فروند هواپیما در این شرکت عملیاتی است ولی ۸ تا ۹ فروند آن فعال است و پرواز می‌کند.

وی با اشاره به برنامه این شرکت برای جابجایی حجاج بیت الله الحرام، گفت: طبق استانداردهای یک دهم جمعیت هر کشور برای حج ظرفیت سنجی میشود که بر همین اساس ۸۸ هزار نفر ظرفیت پروازی حج داریم که پارسال پس از مشکلات ناشی از جنگ ۱۲ روزه ۱۸ تا ۱۹ هزار نفر را مستقیم و مابقی را از طریق نجف جابجا کردیم.

وی ادامه داد: ما به دلیل تحریم میراث دار شرایط سختی هستیم و از ۱۳ فروند هواپیمای ای تی آر فقط دو فروند کار میکند، به طور میانگین ۸ تا ۹ هواپیما روزانه در حال فعالیت وتعمیر هستند.

شیرودی: ۸ هواپیمای تازه وارد کشور شده است

کاپیتان شیرودی ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اولین اولویت ما ایمنی است و هیچ چیزی را فدای آن نمیکنیم، افزود: توسعه ناوگان اولویت بعدی ماست و تلاش کرده ایم از ظرفیت داخلی برای تولید پرنده استفاده کنیم به ویژه بخش خصوصی.

وی ادامه داد:حدود ۲۰۰۰ صندلی به ناوگان هوایی اضافه شد.اتفاق کم نظیری است که واردات و خرید و صدور مجوز آن در زمان دولت چهاردهم انجام شده است که تقریباً ۸ هواپیما را شامل می‌شود که تازه وارد کشور شده است و برخی هم نتیجه تعمیرات است.

شیرودی خاطرنشان کرد: روز گذشته نخستین پرواز هواپیماهای پهن پیکر با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی پروازها و امنیت هوایی است و تلاش می‌کنی که ایمنی رو فدای مصلحت نکنیم.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: حوزه حمل و نقل هوایی در لبه فناوری‌ها قرار دارد و به همین دلیل در جبهه اول تحریم‌هاست، با این حال توانست خود را حفظ کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز و در شرایط تداوم تحریم‌ها به توانمندی‌های خوبی رسیده‌ایم، به طوری که به لحاظ تعمیر و نگهداری هواپیما قادر به حفظ هواپیمای موجود خودمان هستیم و حتی از کشورهای همسایه، روسیه و ونزوئلا درخواست برای انجام تعمیر نگهداری هواپیماهای آنها در داخل کشور وجود دارد.

وی بیان داشت: اولویت بعدی ما در این سازمان توسعه ناوگان است و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خصوصی و سایر پتانسیل‌ها، برای تولید هواپیما و سایر پرنده‌ها استفاده کنیم.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و توان آنها برای وارد کردن ناوگان جدید به کشور استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در برنامه داریم تا از ظرفیت صندوق حمل و نقل استفاده کرده و وام و تسهیلات به بازیگران دولتی و خصوصی این صنعت بدهیم.

شیرودی خاطرنشان کرد: طی هفته‌های آینده از مشوق‌هایی در حوزه هوایی و صندوق حمل و نقل رونمایی خواهیم کرد.

قیمت بلیت هواپیما

شیرودی در ادامه در خصوص نرخ بلیت هواپیما و گران شدن آن اظهار داشت: قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت اعلام کرده که قیمت بلیت باید به سمت آزادسازی برود. با این حال ما به رهاسازی قیمت اعتقاد نداریم.

وی گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، بر این اساس تغییرات نرخ ارز به‌شدت روی قیمت بلیت تاثیرگذار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش کردیم تا نرخ ارز شرکت هواپیمایی به تالار دوم نرود اما موفق نشدیم، ادامه داد: هم اکنون پیشنهادات خود را در این زمینه به وزارت راه و شهرسازی فرستاده‌ایم و مجلس نیز نظراتی دارد و به زودی در این زمینه به یک جمع‌بندی خواهیم رسید.

وی‌ گفت: با افزایش این تعداد صندلی، برآورد می‌شود چنانچه تحریم‌های اروپا نیز برداشته شود در حوزه بین‌المللی برای جابه‌جایی مسافران مشکل نداشته باشیم.

شیرودی گفت: مشکل اصلی ما در داخل است که نیازمند هواپیمایی با برد کوتاه و متوسط هستیم، هرچند استفاده از ایرتاکسی‌ها و هواپیماهای کوتاه‌برد تا حدودی آغاز شده است.

تاسیس ایرلاین‌های جدید

وی در خصوص تاسیس ایرلاین‌های جدید اظهار داشت: مطابق قانون حداقل تعداد هواپیمای لازم برای تاسیس ایرلاین سه فروند است که احتمالاً آن را تا پنج فروند افزایش بدهیم اما این بدان معنا نیست که اگر فعالان صنعت هوایی تعداد کمتری در اختیار داشتند نتوانند به تاسیس ایرلاین بپردازند و این مهم با جوینت شدن شرکت‌ها امکان‌پذیر است.

این مقام مسئول، تعداد هواپیماهای عملیاتی کشور حدود ۱۵۰ فروند برشمرد.

وی در ادامه با بیان اینکه حمل و نقل هوایی متاثر از شرایط سیاسی حاکم بر کشور است، گفت: لغو پروازهای اروپایی ایران ایر به دلیل شرایط سیاسی بود که به این شرکت تحمیل شد وگرنه هیچ وقت از نظر ایمنی و امنیت پرواز در اروپا مشکلی نداشت.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: حتی شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعال در حوزه خلیج فارس پیشنهاد دادند که به جابجایی مسافران از داخل ایران بپردازند اما اروپایی‌ها با آن نیز مخالفت کردند.

وی اظهار داشت: همه تلاش ما این است که با همکاری وزارت امور خارجه در خصوص مسیرهای اروپایی رایزنی کنیم و آنها نیز دلسوزانه پیگیر این مساله هستند تا حداقل بتوانیم مسیر پرواز را به یکی دو کشور اروپایی باز کنیم.

شیرودی گفت: افزایش پروازها به کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی، افزایش پرواز به پاکستان، افغانستان، هند و همچنین چین در دستور کار است.

وی در ادامه در خصوص تولید هواپیماهای داخلی اظهار داشت: هواپیمای تولید داخل مراحل تست خود را گذرانده و تا حدودی پروازی شده است، اما اینکه وارد چرخه عملیاتی و جابه‌جایی بار و مسافر شود هنوز نتوانسته مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری را اخذ کند.

وی تاکید کرد: اگر این هواپیما توانست همه شاخص‌ها را پاس کند حتماً مجوز پرواز خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ظرفیت و توانمندی ما آنقدر بالاست که هیچ یک از هواپیماهایی که در داخل پرواز می‌کنند برای تعمیرات به خارج اعزام نمی‌شوند و حتی کشوری نظیر روسیه و ونزوئلا هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران می‌فرستند.

شیرودی تاکید کرد: با این حال در تولید هواپیما سخت‌گیری می‌کنیم، چرا که خط قرمز ما ایمنی و امنیت پرواز است.

وی همچنین با بیان اینکه معتقدیم یک جاده ابریشم در آسمان کشورمان داریم، افزود: کشور ما در یک موقعیت جغرافیایی خاص قرار دارد که اکثر پروازهای شرق به غرب و برعکس از آسمان کشور ما انجام می‌شود، با این حال با محدودیت‌ها و ملاحظات متعددی نیز مواجهیم که از جمله آنها ملاحظات امنیتی است.

شیرودی ادامه داد: همچنین بروز برخی التهابات در منطقه سبب می‌شود که پروازهای عبوری ما کاهش یابد، کما اینکه در جنگ ۱۲ روزه نیز شاهد و ناظر آن بودیم.

وی اظهار داشت: بسیار شرکت‌ها به دلیل تحریم و عدم امکان مراودات مالی، مجبور به انتخاب مسیرهای پروازی دیگری می‌شوند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: با این احوال شاهد بودیم در ماه‌های گذشته چند شرکت اروپایی به آسمان کشورمان بازگشتند و پروازهای عبوری‌شان را از آسمان ما انجام دادند.

چالش ها درباره برقراری مجدد پرواز به اروپا

همچنین به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در خصوص اقامه دعوی این شرکت در محاکم بین‌المللی با هدف بازپس‌گیری مسیرهای پروازی، گفت: برقراری مجدد پروازها به اتحادیه اروپا نیازمند دیپلماسی سنگین و بروکراسی متفاوتی است که با تلاش واحد حقوقی این شرکت و وزارت امور خارجه پیگیری می شود.

 طاهر عبدالحی روز دوشنبه در دومین روز از نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک در پاسخ به ایرنا افزود: تا پیش از قطع شدن پروازها به اروپا، تحریم‌ها علیه صنعت هوایی و ایران ایر در زمینه هایی چون قطعات هواپیما، پروازها، بیمه، لیزینگ و سوخت وجود داشت.

وی‌ گفت: به طور نمونه در زمینه سوخت مجبور بودیم از هواپیماهایی نظیر ایرباس ۳۳۰ استفاده کنیم که بتوانند کل مسیر رفت و برگشت را بدون سوختگیری انجام دهند، یا مجبور می‌شدیم مسافر کمتری جابه‌جا کنیم.

عبدالحی خاطرنشان کرد: به همین دلیل به تدریج تعداد پروازهایمان کم شد، تا اینکه در نهایت به دلایل سیاسی، پروازها به اتحادیه اروپا قطع شد به طوری که حتی ایرلاین‌هایی که در کشورهای اطراف ما فعال بودند و قصد داشتند مسافران ایرانی را به اروپا جابه‌جا کنند، اجازه کار به آنها داده نشد.

وی با تاکید بر اینکه این مشکلات یکجا و به سرعت حل نخواهد شد، تاکید کرد: بخش حقوقی ایران ایر و همچنین وزارت امور خارجه، ارتباطات زیادی با دستگاه‌های مرتبط گرفتند و تلاش‌های زیادی انجام دادند، اما نیازمند یک دیپلماسی سنگین و بروکراسی متفاوت در اتحادیه اروپا هستیم که این مهم در دست اقدام است و آن را ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل ایران ایر در ادامه با اشاره به بدهی‌های این شرکت، یادآور شد هم اکنون ۱۵ میلیون دلار بدهی به فرودگاه‌های استانبول، نجف، دبی، جده، دمام، دوحه و دیگر فرودگاه‌های اطراف داریم، در این چند نقطه در یک سال اخیر که ایران ایر مشکل داشته پرداختی انجام نشده است. با این حال از ابتدای آذر ماه امسال بازپرداخت این بدهی‌ها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پروازهای استانبول برقرار شود.

وی ادامه‌داد: ۱۵ میلیون دلار بدهی قطعه، ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی سوخت و همچنین بدهی‌هایی به شرکت‌های پشتیبانی و پیمانکار و شهر فرودگاهی و شرکت فرودگاه‌ها داریم. در این زمینه دولت باید بودجه اختصاص دهد یا هزینه پروازهای ما داده شود.

عبدالحی بیان داشت: ایران‌ایر با ۹ هزار پرسنل و ۱۳ هزار بازنشسته، ماهانه فقط ۶۰۰ میلیارد تومان حقوق می‌دهد و این مسئله سال آینده حداقل به ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

نرخ بلیت هواپیما
مدیرعامل هما در خصوص نرخ بلیت هواپیما گفت: معتقدم نرخ واقعی بلیط‌ها همین است و اگر همین نرخ‌ها هم رعایت نشود، همین تعداد هواپیمایی که فعلاً در اختیار داریم را طی سال‌های آینده نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: امروز با شرایط دشوار تحریم‌ها مواجهیم که حتی یک پیچ هواپیما به ما داده نمی‌شود. به عبارتی اگر هواپیمایی در یکی از کشورها با مشکل مواجه شود، کمکی به ما انجام نمی‌شود.

وی به طرح این پرسش پرداخت که وقتی شرکت‌های هواپیمایی با دلار هزینه کرده و با ریال کسب درآمد می‌کنند، چرا باید ارز مورد نیاز آنها به تالار دوم برده شود؟

عبدالحی تصریح کرد: معتقدماگر هزینه‌ها را واقعی کنیم، قیمت بلیت هواپیما هنوز پایین است.

وی گفت: معتقدم کشور دست کم به یک‌هزار فروند هواپیما نیاز دارد که ۵۰۰ فروند برای رفع نیاز خودمان و مابقی برای تبدیل شدن به قطب منطقه است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص هواپیماهای atr گفت: ۱۳ فروند از این هواپیماها وارد کشور شد، ما می‌توانستیم آنها را به شهرهای حاشیه خلیج فارس ببریم یا حتی در مسیر کشورهای حوزه خلیج فارس به پرواز درآوریم اما در عمل سرویس دهی آن به همه مناطق کشور اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: به تدریج هزینه‌هایی به این هواپیماها وارد شد و اکنون هر یک از این هواپیماها بین ۳ تا ۴ میلیون دلار هزینه دارد.

عبدالحی اظهار داشت: بهترین جا برای استفاده از این هواپیماها هاب بندرعباس بود که سوددهی داشت، اما در آنجا نیز کم لطفی شد و در نتیجه هزینه‌هایمان افزایش یافت. در مجموع هواپیمای atr در مناطقی مورد استفاده قرار گرفتن که سوددهی نداشت و اکنون فقط دو فروند از آنها (یکی در تهران و یکی در بندرعباس) باقی مانده است.

 

برچسب ها:

خبر حرفه ایسازمان هواپیمایی کشوریشرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانکاپیتان عبدالحیهما
تبلیغ second home ads
تبلیغ third home ads

اخبار پیشنهادی

پیامدهای بزرگ اقتصادی و محیط‌زیستی با صرفه‌جویی‌های کوچک در مصرف گاز
سدهای پایتخت از خروج از مدار نجات یافتند
خروج گنبد سلطانیه از فهرست میراث جهانی صحت ندارد
بورس پاییز را سبزپوش پایان برد
پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی
رشد ۱۴ درصدی صادرات ایران به ترکیه
هشدار توانیر نسبت به خروج نیروهای متخصص از صنعت برق
هالند از رکورد گلزنی کریستیانو رونالدو گذشت

ویدئو

رییس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به خبر حرفه ای:

خیلی کشورهای دنیا بارورسازی ابرها را متوقف کرده اند+فیلم

مدیرعامل راه آهن:

برقی سازی خط ریلی تهران- مشهد نهایی شد+ فیلم

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی خبرداد:

بازگشت وضعیت پروازهای عبوری به قبل از جنگ 12 روزه+ فیلم

در نشست خبری مشترک رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل هما مطرح شد:

واردات ۸ هواپیمای جدید و بدهی ۱۵ میلیون دلاری هما

مدیر روابط عمومی شرکت آب نیرو در همایش روز ملی سد و نیروگاه برق آبی خبرداد:

تدوین تاریخ شفاهی صنعت برق آبی با مشارکت وزیران و مدیران ارشد ۳۶ سال گذشته

روایت صدا و سیما از اشتغالزایی در دل کویر با آبخیزداری

آموزه های قرآنی (۵)-بررسی اعجاز علمی قرآن کریم

گزارش تصویری

ثبت دو اقلیم کویری و زمستانی حدفاصل تهران تا مشهد

افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه ظرف نیم ساعت!

گزارش تصویری از گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب ایران

سقف تعهدات و قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

وزارت نفت منتشر کرد:

از طرح جدید بنزین بیشتر بدانیم

قیمت سکه و انواع ارز در سطح شهر تهران(چهارم آذرماه ۱۴۰۴)

نشست تخصصی ترویج خرد و فرهنگ ایرانی در داستان پردازی بومی

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر حرفه‌ای
 

پایگاه خبری “خبرحرفه ای” رسانه ای مستقل ، اصیل و بهره مند از تجربه خبرنگاران حرفه ای و فعال و تلاشگر در فضای کنونی رسانه ای کشور است که با رعایت اصول صحت ، دقت و سرعت برای آگاهی بخشی به مخاطبان با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی تلاش می کند.

لینک‌های پرکاربرد

  • بورس تهران
  • نرخ ارز بانک مرکزی
  • نرخ طلا و ارز بازار آزاد
  • اتحادیه طلا و جواهر تهران

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • ارتباط با ما

شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری خبر حرفه‌ای است. بازنشر مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است.